|
|
Nederland krijgt een nieuw sirenenetwerk, als onderdeel van
een keten dat militaire dreigingen kan detecteren en mensen
kan waarschuwen. Het sirenenetwerk vervangt het bestaande
waarschuwingssysteem, dat aan vervanging toe is. Het nieuwe
systeem wordt gekoppeld aan een detectiesysteem van
Defensie. Dat hebben de ministers Van Weel (Justitie en
Veiligheid) en Yeşilgöz (Defensie) afgesproken.
Minister Van Weel: “Dat de systemen gaan samenwerken is
nieuw en een belangrijke stap die nodig is om voorbereid te
zijn op de dreigingen van deze tijd. Dat het netwerk straks
landelijke dekking heeft en ook landelijk is te bedienen, is
ook nieuw. Als Defensie een dreiging detecteert, worden
mensen direct gealarmeerd via NL Alert en het innovatieve
sirenenetwerk. Maar ook bij overstromingen of andere
crisissituaties kunnen we mensen in een bepaald gebied
alarmeren. Nederland wordt daar weerbaarder en
crisisbestendiger door.”
Het is een aanvulling op NL Alert. Mensen kunnen op
verschillende manieren gewaarschuwd worden en daarmee zijn
ze niet uitsluitend afhankelijk van hun telefoon om
gealarmeerd te worden. De komende tijd wordt het plan verder
uitgewerkt. Het bestaande netwerk van WAS-palen (Waarschuwings-
en AalarmeringsSysteem) blijft in ieder geval nog tot 2028
operationeel.
|
|