|
|
Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier (HHNK) start op 1
juni 2026 met het maaien van circa 1.200 km dijken. Vanaf 15
juni zijn ook de circa 6.000 km sloten aan de beurt. Het
maaien is nodig voor het behoud van veilige dijken en voor
de doorstroming van water. Bij de werkzaamheden houden HHNK
en de aannemers zich aan de gedragscode met afspraken en
regels voor het onderhoud. Zo houden we rekening met
beschermde dier- en plantsoorten. Waar genoeg ruimte is,
blijven in sloten zoveel mogelijk planten staan omdat dit
goed is voor de flora, fauna en waterkwaliteit.
Dagelijks bestuurder Jos Beemsterboer, portefeuillehouder
Integraal waterbeheer landelijk gebied: “Maaien is nodig
voor droge voeten en veilige dijken. Voor de leefomgeving
van vissen, vogels, amfibieën en insecten heeft maaien best
veel impact. Daarom houden wij al jaren tijdens de
werkzaamheden zoveel mogelijk rekening met de natuur. Sinds
2025 is er een nieuwe gedragscode voor waterschappen. Een
van de maatregelen is om een gedeelte van de begroeiing te
laten staan. Allerlei dieren en insecten profiteren hiervan.
Zo zorgen we voor gezonde sloten, veilige dijken én
beschermen we de natuur tijdens deze noodzakelijke
werkzaamheden.”
Dijken maaien voor waterveiligheid
Bijna overal worden de dijken twee
keer per jaar gemaaid. Vooraf worden de dijken door
ecologisch deskundigen gecontroleerd op broedende vogels en
andere nesten. Nesten worden digitaal gemarkeerd en daar
wordt omheen gemaaid of helemaal niet gemaaid. Tijdens de
eerste maaironde tussen 1 juni en 15 juli blijft de helft
van de vegetatie staan. Vogels, amfibieën, reptielen,
vlinders en andere diersoorten kunnen zich in de vegetatie
vestigen of daar naartoe vluchten. HHNK maait de dijken voor
de waterveiligheid. Een goede dijkbekleding beschermt de
dijk en houdt de grond met de wortels stevig bij elkaar. Ook
is door het maaien beter te zien waar kale plekken zijn en
of andere beschadigingen die hersteld moeten worden. Daarom
wordt in september, voorafgaand aan het stormseizoen, de
hele dijk gemaaid. Zo kunnen we de dijken vóór aanvang van
het stormseizoen goed inspecteren op schades.
Maaien van sloten
HHNK maait de sloten en vaarten voor
voldoende en gezond oppervlaktewater, niet voor recreatieve
doeleinden. Waterplanten zijn belangrijk voor de
waterkwaliteit. Ze houden de bodem vast, nemen licht en
voedingsstoffen op en zijn een schuilplaats voor dieren. Hoe
meer soorten waterplanten, hoe beter de kwaliteit van het
water. Te veel waterplanten kunnen echter de doorstroming
belemmeren. Het water kan daardoor niet goed afgevoerd
worden in natte periodes, of juist aangevoerd worden in
droge periodes. Van half
juni tot 1 augustus is de eerste maaironde. Over het
algemeen blijft dan aan één kant van de sloot ongeveer 25%
van de waterplanten staan. Tussen de waterplanten houden
zich namelijk dieren schuil en die willen we zo min mogelijk
verstoren. In september/oktober is de tweede maaironde. Dan
maaien we de andere slootkant alléén op de locaties waar het
nodig is voor de doorstroming. Omdat Hollands
Noorderkwartier een groot gebied is, is vooraf moeilijk te
zeggen wanneer op welke locatie gemaaid wordt. Een tip voor
particulieren met een pompje in de sloot is om deze uit het
water te halen of te markeren met een paaltje zodat de
machinist hier rekening mee kan houden.
Visvriendelijk maaien
Tijdens het maaien geven we
vissen zoveel mogelijk de kans om te ontsnappen. De maaikorf
van de boot heeft extra brede mazen. Als de watertemperatuur
te hoog is, dan maaien we niet omdat de vissen daardoor snel
zuurstoftekort krijgen. Het kan gebeuren dat vissen naar
zuurstof happen of tijdelijk verlamd raken. Meestal
herstellen de vissen en zwemmen weg. Ziet u na
maaiwerkzaamheden toch (dode) vissen aan het wateroppervlak?
Bel het hoogheemraadschap via tel. 072 582 8282. Wij
onderzoeken vervolgens de situatie op locatie en ruimen
eventuele dode vissen op. Kijk voor meer informatie over de
maaiwerkzaamheden op
www.hhnk.nl/maaien.
|
|